‘Oταν οι ψυχολόγοι εκπαιδεύουν τους προπονητές πως να προπονούν,οι νεαροί αθλητές νιώθουν καλύτερα και παίζουν περισσότερο.

345c2bfe00000578-0-image-a-1_1463616481804

http://www.apa.org/research/action/coach.aspx

Πόσο διαφορετικές θα ήταν οι ζωές μας εαν στην καθημερινότητα μας συμπεριλαμβάναμε έναν “κόουτς” ή life coach όπως λέγεται στα αγγλικά. Ένα προπονητή ζωής δηλαδή που θα μας βοηθούσε να βελτιώσουμε τις ανθρώπινες και επαγγελματικές δυνατότητες. Στα παιδιά δίνεται αυτή η ευκαιρία από πολύ νωρίς εφόσον έχουν ξεκινήσει ένα άθλημα ατομικό ή ομαδικό και καλούνται να μάθουν σε πραγματικές συνθήκες τη συνεργασία,τον ανταγωνισμό,την νίκη ή την ήττα. Ο ρόλος του προπονητή σε ένα άθλημα δεν περιορίζεται στην εκμάθηση του συγκεκριμένου αθλήματος αλλά είναι πολυδιάστατος καθώς θα χρειαστεί να γίνει ανάλογα με τις συνθήκες δάσκαλος,ψυχολόγος,εμψυχωτής, κριτής και πάνω από όλα αυτός που θα εμπνεύσει τα παιδιά. Το τελευταίο δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση αλλά από την άλλη είναι μη ωφέλιμο να πιστεύουμε ότι λίγοι είναι εκείνοι οι προπονητές που αποτελούν πρότυπα για τα παιδιά καθώς αυτό είναι χάρισμα που κάποιοι το έχουν και κάποιοι όχι. Αποφασίζοντας να γίνει κάποιος προπονητής θα πρέπει να γνωρίζει ότι η εκπαίδευση του δεν έχει ημερομηνία λήξης αλλά αποτελεί μια μακρόχρονη διαδικασία που περιλαμβάνει καθημερινά ως στόχο τη συνεχή βελτίωση των γνώσεων, των δεξιοτήτων και της συμπεριφοράς του. Με αυτό τον τρόπο οι μικροί αθλητές  γίνονται δέκτες όλης αυτής της αξιόλολογης προσπάθειας και αυθόρμητα θα προσπαθήσουν να την μιμηθούν.
Αυτό που θα μιμηθούν πρώτα θα είναι η αγάπη για το άθλημα και αυτός θα πρέπει να είναι ο πρωταρχικός σκοπός κάθε προπονητή σε συνεργασία με το γονιό.

Οι ψυχολόγοι Ronald Smith και Frank Smoll σχεδίασαν ένα πρόγραμμα (Coach Effectiveness Training program) το οποιο απευθύνεται σε προπονητές που ασχολούνται με παιδιά και εφήβους και στοχεύει στη βέλτιστη οργάνωση μια ομάδας διατηρώντας παράλληλα την αυτοεκτίμηση του κάθε παιδιού χωριστά, βασισμένο στη Γνωστική Συμπεριφορική προσέγγιση. Στο πρόγραμα δίνεται έμφαση στην ατομική προσπάθεια και εξέλιξη που έρχεται να αντικαταστήσει την ισχυρή πεποίθηση ότι η νίκη είναι το παν σε ένα άθλημα. Ο ίδιος ο προπονητής έρχεται σε καλύτερη επαφή με τον εαυτό του με συνέπεια να κατανοεί καλύτερα πως γίνεται αντιληπτή η συμπεριφορά του από τους μαθητές ενώ είναι σε θέση να προβλέψει καλύτερα τις επιπτώσεις των διαφόρων συμπεριφορών των παιδιών τόσο στις επιδόσεις τους όσο και στο σύνολο της ομάδας.
Εφαρμόζοντας τις μεθόδους CET σε προπονητές ομάδας μπέιζμπολ,οι προπονητές που ολοκλήρωσαν την εκπαίδευση αξιολογήθηκαν από τους παίκτες τους πολύ πιο θετικά συγκριτικά με εκείνους που δεν έλαβαν τη σχετική εκπαίδευση. Παρατηρήθηκε ακόμη ότι οι αθλητές των CET προπονητών απολάμβαναν περισσότερο το άθλημα ενώ βελτίωσαν σημαντικά την αυτοπεποίθηση τους ιδιαίτερα μάλιστα εκείνοι οι αθλητές που εμφάνιζαν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Άλλες σχετικές έρευνες που ακολούθησαν επιβεβαίωσαν τα θετικά αποτελέσματα της εφαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος CET δείχνοντας ότι οι αθλητές των εκπαιδευμένων προπονητών διακατέχονταν από λιγότερο άγχος ενώ οι πιθανότητες να εγκαταλείψουν το άθλημα ήταν πολύ μικρές.

Τα συμπεράσματα είναι απλά και σπουδαία. Όσο οι προπονητές, ‘τα σημαντικά άλλα πρόσωπα’ στη ζωή των παιδιών φροντίζουν να επιμορφώνονται κατάλληλα δημιουργούν αυτόματα ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον μέσα στο οποίο ευνοείται η σωματική και η ψυχική ανάπτυξη του παιδιού. Πρακτικές που περιλαμβάνουν αυστηρότητα, τιμωρία,φωνές και υποτιμιτικά σχόλια δεν κινητοποιούν τον νεαρό αθλητή αντίθετα του δημιουργούν άγχος,θυμό ή απογοήτευση και είναι αρκετά πιθανό να σταματήσει να ακολουθεί το άθλημα.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s