Απαντήσεις στις συχνότερες απορίες των γυναικών σχετικά με την εγκυμοσύνη τους.

unknown

Πόσα κιλά επιτρέπεται να πάρω;

Η αύξηση του σωματικού σας βάρους στη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας είναι φυσιολογική καθώς το μωρό μεγαλώνει και το σώμα σας αλλάζει ώστε να είναι έτοιμο  για τον τοκετό και το θηλασμό. Ωστόσο εαν πάρετε πολλά κιλά αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη κύησης ενώ μεγαλώνει και ο κίνδυνος για το μωρό σας να γεννηθεί υπέρβαρο και να να παραμείνει υπέρβαρο αναπτύσοντας μεταβολικό σύνδρομο αργότερα στη ζωή του.

Το ιδανικό βάρος που θα πάρετε στη διάρκεια της εγκυμοσύνης εξαρτάται από το αρχικό σας βάρος, αυτό που είχατε  δηλαδή την περίοδο προ εγκυμοσύνης.Εαν έχετε χαμηλό βάρος  (BMI 18.5kg/m2) εως 18 κιλά. Με φυσιολογικό αρχικό βάρος (BMI :18.5-24.9kg/m2) επιτρέπονται από 11.5 εως 16 κιλά, εαν είστε υπέρβαρες (BMI 25-29.9kg/m2) από 7 εως 11.5 κιλά ενώ αν ξεκινάτε την εγκυμοσύνη σας με πολλά παραπανίσια κιλά (>30.0kg/m2) τότε θα προσέξετε το βάρος που θα πάρετε να κυμαίνεται μεταξύ και 9 κιλών.

Όσο όμως είναι σημαντικό να μη βάλετε πολλά κιλά στη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας άλλο τόσο σημαντικό είναι να αποφύγετε την συγκεκριμένη περίοδο οποιαδήποτε δίατα με σκοπό την απώλεια κιλών που ενδεχομένως θα στερήσει στο μωρό σας θρεπτικά συστατικά, σημαντικά για την ανάπτυξη του.

Υπάρχουν τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγω;

Ναι υπάρχουν κάποια αλλά ευτυχώς είναι λίγα όπως τα μαλακά τυριά (μπλε τυρί τύπου ροκφόρ,γκοργκοτζόλα) επειδή περιέχουν τα λεγόμενα λιστέρια με κίνδυνο λοίμωξης (λιστερίωση) που μπορεί να βλάψει το αγέννητο μωρό σας. Μπορείτε να καταναλώνετε άφοβα σκληρά τυριά όπως μοτσαρέλα,φέτα,ανθότυρο,χαλούμι και γενικότερα τυρί που να προέρχεται από παστεριωμένο γάλα.

Προσοχή σε κάποια ψάρια που έχουν υψηλή περιεκτικότα σε υδράργυρο πχ ξιφία,φρέσκο τόνο,καρχαρία. Τρώτε άφοβα λευκά ψάρια και μαγειρεμένα όστρακα. Τα ψάρια περιέχουν πρωτείνη καθώς και τα απαραίτητα λιπαρά  οξέα Ω3 και συνιστώνται να υπάρχουν στη διατροφή σας μία με δύο φορές την εβδομάδα.Πάντα να τρώτε μαγειρεμένα και όχι ωμά οστρακοειδή ( όπως μύδια, αστακοί, καβούρια, γαρίδες, χτένια και κυδώνια) όταν είστε έγκυος, καθώς μπορεί να περιέχουν επιβλαβή βακτήρια και ιούς που μπορούν να προκαλέσουν τροφική δηλητηρίαση. Το σούσι για τον ίδιο λόγο καλό είναι να αποφεύγεται αλλά μπορείτε να καταναλώνετε αυτό που περιέχει αγγούρι ή αβοκάντο (california roll).

Τι να προσέχω στην παρασκευή φαγητού;

Τα αβγά να είναι καλά βρασμένα διαφορετικά υπάρχει κίνδυνος δηλητηρίασης από σαλμονέλα. Αποφύγετε τρόφιμα που περιέχουν ωμό αβγό πχ σπιτική μαγιονέζα. Καλό πλύσιμο φρούτων και λαχανικών ώστε να απομακρυνθούν όλα τα ίχνη χώματος. Σε εστιατόρια προτιμήστε να παραγγείλετε βραστές σαλάτες πχ μπροκολο,πατζάρι, κουνουπίδι.

Τα κρέατα να είναι καλά μαγειρεμένα διότι τα ωμά ή μισοψημένα κρέατα μπορούν να προκαλέσουν τοξοπλάσμωση μια λοίμωξη που προέρχεται από ένα παράσιτο το οποίο βρίσκεται στο κρέας, στο έφαφος,στα περιττώματα γάτας και στο ακάθαρτο νερό. Παρότι η τοξοπλάσμωση συμβαίνει σπάνια στην εγκυμοσύνη σε περίπτωση λοίμωξης βλάπτεται το μωρό ή μπορεί να αποβληθεί. Εαν ανησυχείτε για την πιθανότητα να έχετε μολυνθεί από το παράσιτο επικοινωνήστε με τον γιατρό σας. Σε περίπτωση μόλυνσης διατίθεται θεραπεία στη διάρκεια της εγκυμοσύνης.Όταν πιάνετε ωμό κρέας να θυμάστε πάντα να πλένετε τόσο τα χέρια σας όσο και οποιαδήποτε επιφάνεια ή σκεύος ήρθε σε επαφή με αυτό. Με τον τρόπο αυτό περιορίζετε την εξάπλωση επιβλαβών βακτηρίων.Μια καλή ιδέα είναι να χρησιμοποιείτε γάντια μιας χρήσης.

Καφέ μπορώ να πιώ;

Ναι αλλά να μην υπερβαίνει η καφεϊνη τα 200mg την ημέρα.

Η κατά προσέγγιση ποσότητα της καφεΐνης που βρίσκονται στα τρόφιμα και τα ποτά είναι:

Μια κούπα στιγμιαίου καφέ: 100mg
Μία κούπα καφέ φίλτρου: 140mg
Μια κούπα τσάι: 75mg
Ένα κουτάκι κόκα κόλα: 40mg
Ένα κουτάκι ενεργειακού ποτού: 80mg
Μια 50g μπάρα (σκούρο. Πχ. Marsh) σοκολάτας: περίπου 50mg
Μια 50g σοκολάτα γάλακτος: γύρω στα 25mg

Έτσι, εάν για παράδειγμα φάτε μια μπάρα σοκολάτας  και πιείτε μια κούπα καφέ φίλτρου, τότε έχετε φτάσει σχεδόν στα 200 mg καφεΐνης. Και αν ξεφύγετε λίγο καμιά φορά, μην ανησυχείτε οι κίνδυνοι είναι μικροί! Για να μειώσετε την καφεΐνη δοκιμάστε ντεκαφεϊνέ τσάι ή καφέ, αν και είναι καλύτερα να πίνετε χυμό φρούτων ή μεταλλικό νερό αντί για τσάι, καφέ αναψυκτικά τύπου κόκα κόλα και ενεργειακά ποτά.
.

Μπορώ να αθλούμαι;

Είναι σημαντικό να εισάγετε στην καθημερινότητα σας την άσκηση που θα σας χαρίσει καλή φυσική κατάσταση και θετική ψυχολογία. Σιγουρευτείτε απλά με το γιατρό σας ότι δεν υπάρχουν προβλήματα υγείας που θα σας αποτρέψουν από συγκεκριμένες μορφές άσκησης. Σε απουσία προβλημάτων υγείας προσπαθείστε να ασκείστε τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας, 30 λεπτά, με μέτρια ένταση γυμναστικής. Προτείνεται η κολύμβηση και το περπάτημα.

Έχει αποδειχθεί ότι η τακτική άσκηση στη διάρκεια της εγκυμοσύνης

  • βοηθά να διατηρείτε το βάρος σας στα επιτρεπτά όρια
  • μειώνει πόνους στη μέση και κιρσούς που παρουσιάζονται σε κάποιες έγκυες
  • χαρίζει χαλάρωση
  • συμβάλει στην ενδυνάμωση της γυναίκας -διαχειρίζεται καλύτερα την εγκυμοσύνη της,τον επερχόμενο τοκετό και τη λοχεία.

Να βάψω τα μαλλιά μου;

Οι περισσότερες έρευνες αν και περιορισμένες σε αριθμό καταλήγουν στο συμπεράσμα ότι η βαφή μαλλιών είναι ασφαλής και επιτρεπή στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Λίγες μελέτες μόνο έδειξαν ότι εαν χρησιμοποιηθούν πολύ υψηλές δόσεις χημικών που περιέχονται σε κάποιες βαφές μπορούν να είναι επιζήμιες. Στην πραγματικότητα όμως οι γυναίκες βάφοντας τα μαλλιά τους εκτίθενται σε πολύ μικρές ποσότητες χημικών. Πολλές γυναίκες προτιμούν να βάψουν τα μαλλιά τους αφού περάσει το πρώτο τρίμηνο κύησης τότε δηλαδή που ο κίνδυνος από τα χημικά συστατικά της βαφής είναι πολύ μικρότερος.

Αν βάφετε μόνες σας τα μαλλιά ακολουθείστε μερικές συμβουλές που ελαχιστοποιούν την ‘επικινδυνότητα’.

  • Φορέστε γάντια
  • Αφήστε τη βαφή τον λιγότερο επιτρεπτό χρόνο
  • Φροντίστε ο χώρος που βρίσκεστε να είναι καλά αεριζόμενος
  • Προτιμήστε τις ανταύγειες
  • Οι χημικές ουσίες απορροφώνται μόνο από τα μαλλιά σας και όχι από το δέρμα της κεφαλή σας ούτε εισάγονται στην κυκλοφορία του αίματος.
  • Ημιμόνιμες βαφές ή φυτικές βαφές όπως χέννα αποτελούν μια εναλλακτική ασφαλή επιλογή βαφής.

Επιτρέπεται η χρήση σάουνα-χαμαμ-τζακούζι;

Ελάχιστη έρευνα έχει γίνει σχετικά με την ασφαλή χρήση σάουνας και τζακούζι στη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Συνιστάται ωστόσο η αποφυγή τους για τον κίνδυνο υπερθέρμανσης,αφυδάτωσης και λιποθυμίας. Όταν είστε έγκυος είναι αρκετά συχνό να νιώθετε ευκολότερα ότι ζεσταίνεστε εξαιτίας ορμονικών αλλαγών αλλά και αύξησης της παροχής αίματος στο δέρμα. Είναι επίσης πιθανό μια σημαντική αύξηση στη θερμοκρασία του σώματος να επηρεάσει την ανάπτυξη του εμβρύου ειδικά τις πρώτες 12 εβδομάδες.

Γενικά να θυμάστε ότι όλες οι παραπάνω συστάσεις καλό είναι να λαμβάνονται ακόμα πιο σοβαρά υπόψη το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης.

Sources: Australasian Society of Clinical Immunology and Allergy (Infant feeding and allergy prevention).Food Standards (Mercury in fish).Food Standards Australia New Zealand (Caffeine).NSW Food Authority (Foods to eat or avoid when pregnant). NSW Health (Caffeine and Pregnancy).

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s