Μικροί και μεγάλοι βάλτε την περιπέτεια στη ζωή σας.

37-630x421

Στα πλαίσια ενός συνεδρίου παιδοψυχολογίας που παρακολούθησα πρόσφατα, συμμετείχα σε ένα βιωματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο σε γενικές γραμμές  παρουσίαζε  στο κοινό την εφαρμογή της περιπέτειας σε διάφορους τομείς (χώρο δουλειάς,εκπαίδευση) και τα οφέλη της. Η παρουσίαση του προγράμματος ήταν εξαιρετική από έναν ικανότατο και επικοινωνιακό ομιλητή, Κωστή Σταματόπουλο, ο οποίος μας συστήθηκε ως Adventure Training specialist. Θεώρησα λοιπόν καλή τύχη την απόφαση μου να παρευρεθώ στο συγκεκριμένο βιωματικό σεμινάριο και να γνωρίσω κάτι καινούριο και ενδιαφέρον που μου έδωσε το έναυσμα για περισσότερες ιδέες μερικές από τις οποίες ήδη εφάρμοσα στην οικογένεια μου βλέποντας άμεση θετική επίδραση.

Εισάγοντας την περιπέτεια στην καθημερινότητα μας δεν είναι κάτι εύκολο δεδομένου ότι ξοδεύουμε μεγάλο μέρος της ημέρας σε δουλειά και άλλες υποχρεώσεις ενώ όσοι ζούμε στις πόλεις αναπόφευκτα περιοριζόμαστε σε κλειστούς χώρους πχ σπίτι,εργασία, εκθέτοντας ελάχιστα τους εαυτούς μας στο εξωτερικό περιβάλλον. Στο παρελθόν τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να παίζουν έξω στη φύση ή στη γειτονιά και να βιώνουν σχεδόν καθημερινά την περιπέτεια. Για παράδειγμα παίζοντας κρυφτό χρησιμοποιούσαν ως κρυψώνες δέντρα, αυλές σπιτιών, βράχους και άλλες απομακρυσμένες γωνιές που πρόσφεραν περισσότερη κίνηση και ενδιαφέρον στο παιχνίδι.  Το παιχνίδι στην ύπαιθρο μαζί με άλλα παιδιά αποκτά διαρκές ενδιαφέρον καθώς γεννώνται διάφορες ιδέες που συχνά προκύπτουν από το ίδιο το περιβάλλον.Βρίσκοντας δηλαδή πέτρες έπαιζαν πριν κάποιες δεκαετίες “τζαμί” ή ακόμα πιο παλιά ‘πεντόβολα’ ή απλά διαγωνίζονταν ποιος θα πετάξει πιο μακριά την πέτρα. Ποιος ακόμη  δεν θυμάται ιστορίες φανταστικές που πλάθονταν εμπνευσμένες άλλοτε από ένα εγκατελειμένο σπίτι ή από ένα μονοπάτι που οδηγεί στο δάσος ή από μια σπηλιά; Η φαντασία των παιδιών ενεργοποιείται στο μέγιστο βαθμό όταν δίνονται ερεθίσματα από τη φύση ενώ παράλληλα οξύνονται οι αισθήσεις αφού τα παιδιά οσφραίνονται ,γεύονται,αγγίζουν,ακούνε και παρατηρούν καλύτερα.

Αυτή ευκαιρία λοιπόν δεν δίνεται στα σημερινά παιδιά τα οποία συνήθως θα ψυχαγωγηθούν σε ακατάλληλα διαμορφωμένους παιδότοπους με τεράστια φουσκωτά παιχνίδια και άλλες κατασκευές με μη φυσικά υλικά, εκωφαντική μουσική και ανανέωση του αέρα με τεχνητό τρόπο. Το κενό αυτό στην ελεύθερη έκφραση του παιδιού μέσω του παιχνιδιού και της περιπέτειας ήρθαν να καλύψουν κάποιοι εκπαιδευτές με όραμα, διοργανώνοντας εκδρομές στη φύση με ποικίλες δρασηριότητες που στοχεύουν στην διασκέδαση και στην κινητοποίηση,στην δημιουργικότητα και στην ομαδική επικοινωνία.  Η περιπέτεια εφαρμόζεται σε προγράμματα εναλλακτικού τουρισμού αλλά και σε εταιρίες, ελληνικές και πολυεθνικές, σε σχολεία και πανεπιστήμια προσφέροντας απολαυστικές και αξέχαστες στιγμές στους συμμετέχοντες.

Σκεφτείτε πως θα σας φαινόταν στο χώρο εργασίας σας να οριζόταν μια μέρα  όπου θα χωριζόσασταν σε ομάδες και θα συναγωνιζόσασταν σε μια δοκιμασία που θα προϋπέθετε καλή επικοινωνία και συγκέντρωση αλλά θα χάριζε άφθονο γέλιο και θα βελτίωνε εύλογα  την αποδοτική συνεργασία μεταξύ των συναδέλφων; Παρόμοια θα μπορούσατε να λάβετε μέρος σε μια εκδρομή ημερήσια ή με διανυκτέρευση και κατασκήνωση η οποία εκδρομή θα ήταν καλά σχεδιασμένη από τους διοργανωτές με σκοπό τη ψυχαγωγία,την αποφόρτιση από την ένταση της δουλειάς και την εγγύτερη επαφή με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι τα ευεργετικά αποτελέσματα που θα βιώσει η ομάδα θα μεταφερθούν και στο εργασιακό χώρο με βελτίωση της ομαδικής αποτελεσματικότητας. Για το λόγο αυτό αρκετές επιχειρήσεις σε ευρωπαικές χώρες φροντίζουν να εφαρμόζουν αντίστοιχα βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα στους υπαλλήλους τους προκειμένου να ανανεώνονται και να γίνονται περισσότερο δημιουργικοί.

Γενικά τα προγράμματα αυτά καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα ομάδων όπου μπορούν να εφαρμοστούν και να προσφέρουν ουσιαστικά. Είναι ιδιαίτερα κατάλληλα και συνιστώνται σε παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες και ΔΕΠΥ (διάσπαση προσοχής με υπερκινητικότητα). Θα μπορούσαν ακόμη να αξιοποιηθούν στα σχολεία για διαχείριση συγκρούσεων, διαφορετικότητας αλλά και σε οποιαδήποτε ομάδα συμπεριλαμβάνοντας και την οικογένεια. Στον εναλλακτικό τουρισμό όπως προαναφέρθηκε αποτελεί μια ξεχωριστή επιλογή ψυχαγωγίας αναδεικνύοντας παράλληλα τις φυσικές ομορφιές του τόπου μας.

Επιστρέφοντας από ένα συνέδριο μου αρέσει πάντα να επεξεργάζομαι τις καινούριες πληροφορίες  που έλαβα ή τις γνωστές  που προήλθαν  όμως από έναν καλό ομιλητή και παρουσιάζονται ως φρέσκες, χαρίζοντας έμπνευση και αισιοδοξία.Κάποιες ιδέες λοιπόν τις σημείωσα πρόχειρα σε ένα χαρτί για να υπενθυμίζω στο εαυτό μου ότι όσο απομακρυνόμαστε από τη φύση και από το παιχνίδι απομακρυνόμαστε από τον ίδιο μας τον εαυτό.Στα γενέθλια των παιδιών μας αντί για μια διοργάνωση πάρτυ σε ένα παιδότοπο θα ήταν προτιμότερο να διοργανώναμε μια εκδρομή με φίλους. Έτσι θα δινόταν η ευκαιρία στα παιδιά να ζήσουν μια αληθινή περιπέτεια με ήρωες τα ίδια και τους φίλους τους. Θα μπορούσαν να σχεδιάσουν από πριν την εκδρομή χρησιμοποιώντας δικό τους χάρτη ενώ όλοι μαζί  θα όριζαν συγκεκριμένες οδηγίες ώστε να εντοπίσουν εμπόδια και παγίδες και να βρίσκουν λύσεις.  Υπάρχουν άπειρα παραδέιγματα στο διαδίκτυο που θα σας κινητοποιήσουν να πειραματιστείτε και να παίξετε με τους φίλους σας ή με την οικογένεια σας αξιοποιώντας με τον καλύτερο τρόπο τον χρόνο σας. Ξεκινήστε αναζήτώντας icebreaker games.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s