Aπομνημονεύματα ενός μωρού από το μαιευτήριο

Έπ τί φώτα είναι αυτά εδώ; Τί χέρια.. Μη με κουνάτε καλέ! Ανακατεύομαι!”

Τοποθέτηση στο στήθος
“Αααχ… τι ωραία που είναι εδώ! Μαλακά και ζεστά. Σαφώς νιώθω καλύτερα, λέω να σταματήσω την κλάψα, δεν υπάρχει άλλωστε λόγος”. (Τα μωρά που τοποθετήθηκαν εξαρχής στο στήθος της μητέρας τους εμφανίζουν λιγότερο κλάμα ενώ σταθεροποιούν πιο εύκολα την θερμοκρασία, την αναπνοή και τους χτύπους της καρδιάς τους.)

“Κάτι μου λέει ότι εδώ γύρω υπάρχει τροφή, ας την αναζητήσω” (το λεγόμενο baby crowl. Αν αφήσουμε το μωρό μόνο του
θα φτάσει σιγά σιγά στη θηλή). “Κόπιασα λίγο μέχρι να τη βρω αλλά σίγουρα άξιζε τον κόπο! Μιαμ μιαμ, αν και λίγο… για αρχή νομίζω είναι ότι πρέπει!” (Το γνωστό πρωτόγαλα. Η καλύτερη τροφή για τις πρώτες μέρες του μωρού, με όλες τις προστατευτικές και θρεπτικές ουσίες στις ακριβείς αναλογίες).

“Ώστε εσύ είσαι η μαμά μου. Χαίρω πολύ! Αν και δεν σε βλέπω πολύ καθαρά σε ακούω τέλεια. Μου αρέσουν αυτά που μου λες και πόσο, μα πόσο γλυκά με χαϊδεύεις. Και αυτή η μυρωδιά σου τόσο οικεία… (Όλες οι αισθήσεις λειτουργούν από τις πρώτες κιόλας μέρες του μωρού).

“Με αυτά και με αυτά χαλάρωσα. Νομίζω ότι με παίρνει ο ύπνος. Λοιπόν μανούλα, θα κοιμηθώ τώρα αν δεν σε πειράζει θα τα πούμε σε λίγο, ή μάλλον θα ξαναφάμε σε λίγο γιατί πολύ μου άρεσε αυτό το μεζεδάκι που μου έδωσες”.

Ξαφνικά…
“Αμάν!! Τί έγινε ρε παιδιά; Ωχ σιγά! Ποια είναι αυτή; Γιατί με παίρνει από τη μαμά μου; Βοήθειααααα… Τι έκανε λέει, κοιμάμαι πολύ και θα αφυδατωθώ; Τι σημαίνει πάλι αυτό; Μα ήμουν κουρασμένος από το δρόμο μέχρι να βγω, τόσα πέρασα! Θα ξυπνούσα όμως… αλήθεια σας λέω! Τί; Γιατί δεν ξύπνησα ακριβώς στις 4; Συγνώμη δεν φορούσα ρολόι. Έπρεπε; Καλά, γύρισε με στη μαμά μου σε παρακαλώ γιατί μόλις αρχίσαμε να τα βρίσκουμε. Μαμαααααααά…” (Μία από τις λανθασμένες οδηγίες που δίνονται συχνά από επαγγελματίες υγείας για καθορισμένες ώρες ταΐσματος. Για φυσιολογικά τελειόμηνα νεογνά ισχύει αποκλειστικός, ελεύθερος, απεριόριστος θηλασμός).

Στον θάλαμο νεογνών
(Πέρα από τον αποχωρισμό του μωρού από τη μητέρα του, η παραμονή μέσα στο θάλαμο μαζί με άλλα νεογνά αυξάνει τον κίνδυνο ενδοσκομειακών λοιμώξεων).
“Τι συνωστισμός είναι αυτός εδώ; Γιατί φωνάζουν όλοι την μαμά τους; Και αυτοί άραγε όλοι επειδή δεν ξύπνησαν στην ώρα τους τους έφεραν εδώ; Για να ρωτήσω την κοπελιά δίπλα μου. Αυτή με ξεπερνάει σε ουρλιαχτό!”
– Κοριτσάκι γιατί σε έχουν εδώ;
– Γιατί είπαν στην μαμά μου ότι δεν έχει γάλα ακόμη… Θα περιμένω λένε ως αύριο ή και μεθαύριο. Ουααααααά… (Άλλη μια λανθασμένη οδηγία που εναντιώνεται στην ομαλή εγκατάσταση του θηλασμού).

– Σώπα, σώπα! Και εμένα κάτι τέτοιο πήρε το αυτί μου, θα δούμε τι θα κάνουμε… Και εσύ κολλητέ εκεί στη γωνία;
– Εμένα με φέρανε για να ξεκουραστεί η μαμά μου. Βγήκα με καισαρική και μου είπαν να μην την ταλαιπωρώ με τις ορέξεις μου ακόμη δεν γεννήθηκα… (Η καισαρική τομή δεν εμποδίζει την μητέρα να κρατήσει από την αρχή το μωρό δίπλα της και να θηλάσει).

“Ναι αλλά…”

Μπουκάλι στο στόμα
Παναγία μου! Γκαχ, γκουχ! Συγνώμη… αλλά είναι αγένεια όταν μιλάω να με διακόπτετε με αυτό τον τρόπο! Τέλος πάντων… Γκλουκ, γλουκ. Δεν πεινούσα ακόμα, αλλά αφού υπάρχουν κανόνες πάω πάσο. (Αναπόφευκτα το μωρό προσαρμόζεται στο πρόγραμμα και στις ανάγκες του τμήματος και όχι το αντίθετο).

“Φίλοι μου καλοί σας αφήνω επιστρέφω στη μαμά μου. Καλά ήταν και εδώ δεν λέω αλλά σαν το γάλα της μαμάς δεν έχει! Καλή συνέχεια σε όσους τυχερούς το δοκίμασαν και σε όσους δεν πρόλαβαν εύχομαι να το κάνουν γρήγορα!” (ποτέ δεν είναι αργά αλλά χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια και υποστήριξη).

Πίσω στην αγκαλιά της μαμάς 
“Μαμααά… μανούλααα… μη με ξαναφήσεις ποτέ! Πούν’ το πού το χεις; ας κλαψουρίσω λιγάκι!”. (Τα λεγόμενα σήματα πείνας που μας δίνει το μωρό όπως όταν στρέφει το κεφάλι του σαν να “ψάχνεται” ή γκρινιάζει).

“Αααααα… χαψ!” (μεγάλο άνοιγμα στόματος, καλό πιάσιμο της θηλής και ένα μέρος από την θηλαία άλω). “Αυτό ήταν! Απόλαυση…. Χάιδευε κιόλας χάιδευε!!”. (O θηλασμός δεν είναι μόνο τροφή είναι πολλά περισσότερα. Είναι χάδι, παρηγοριά, στοργή, αίσθηση ασφάλειας, επικοινωνία, συναισθηματικό δέσιμο μητέρας-μωρού)

adorable baby baby feet beautiful

Advertisements

Οι πολλές χρήσεις μιας μπάλας εγκυμοσύνης.

 

ball_image copy

Η μπάλα pilates ή μπάλα γιόγκα ή μπάλα γυμναστικής είναι μια μεγάλη μπάλα που θα έχετε δει σε πολλά γυμναστήρια και ίσως αρκετοί από εσάς να την έχετε σπίτια σας. Εμείς στο δικό μας σπίτι στην παρούσα φάση την χρησιμοποιούμε συχνά για να βάζουμε τα πόδια μας πιο ψηλά όταν αράζουμε στον καναπέ ή για κοιλιακούς όποτε το θυμηθούμε ή απλά για να καθόμαστε. Τα παιδιά από την αλλη παίρνουν φόρα και ξαπλώνουν πάνω της (λίγο επικίνδυνο αυτό) ή τη χτυπούν σαν να είναι μπάλα μπάσκετ (εκτονωτικό) ή απλά την αγκαλιάζουν και χαλαρώνουν στον δικό τους ρυθμό.

Η περίοδος ωστόσο που απόλαυσα την συγκεκριμένη μπάλα ήταν η περίοδος εγκυμοσύνης ενώ με συνόδευσε και στον τοκετό. Όλες οι έγκυες ειδικά όσες θα είστε σε προχωρημένη εγκυμοσύνη θα γνωρίζετε πολύ καλά το αίσθημα αυτό του να μη βολεύεσαι σχεδόν πουθενά. Η καρέκλα μπορεί να σας φαίνεται αρκετά σκληρή, η πολυθρόνα ή ο καναπές  ότι είναι αρκετά μαλακοί και να βουλιάζετε. Και τα δυο καταλήγουν να ‘πιάνεστε’ στη μέση ή στα πόδια. Η μπάλα γυμναστικής που είναι λοιπόν και μπάλα εγκυμοσύνης είναι ιδανική ως κάθισμα αυτή την περίοδο καθώς αποσυμφορεί την πίεση που δέχεται η σπονδυλική σας στήλη, κρατάει το σώμα σας στην καλυτερη στάση που θα μπορούσε να έχει διευκολύνοντας με αυτό τον τρόπο την ροή του αίματος πρός την μήτρα, τον πλακούντα και το μωρό σας. Στο τελευταίο μάλιστα τρίμηνο πλησιάζοντας προς τον τοκετό επιδιώξετε να κάθεστε όσο πιο συχνά γίνεται στη μπάλα λικνίζοντας τη λεκάνη σας με ήπιες κινήσεις προς δάφορες κατευθύνσεις πχ μπροστά-πίσω και ακολούθως δεξιά-αριστερά ή σχηματίζοντας κύκλους ή οχτάρια. ΄Εχοντας μπει στο μήνα σας βοηθείστε το μωρό σας να κατέβει και να εμπεδοθεί αναπηδώντας απαλά πάνω στην μπάλα (“gently bouncing”) πετυχαίνοντας παράλληλα την διεύρυνση της λεκάνης (ανοιχτά τα γόνατα) και διευκολύνοντας έτσι την διέλευση του μωρού σας.

Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Midwifery (2010) γυναίκες που έκαναν συχνή χρήση της μπάλας στη διάρκεια της εγκυμοσύνης τους είχαν μικρότερης διάρκειας πρώτο στάδιο τοκετού (στάδιο διαστολής), χαμηλά ποσοστά εφαρμογής επισκληριδίου αναλγησίας καθώς και μικρότερο αριθμό καισαρικών τομών συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου. Παρατηρήθηκε ακόμη μεγάλη ικανοποίηση των γυναικών από το πως βίωσαν τον τοκετό τους αλλά και πως διαχειρίστηκαν τον πόνο. Υπάρχουν και άλλες μελέτες που καταλήγουν σε πολύ θετικές συσχετίσεις της χρήσης μπάλας στην εγκυμοσύνη και τον τοκετό με θετική εμπειρία τοκετού και ικανοποιητική διαχείριση του πόνου. Τα παραπάνω ενθαρρυντικά ευρήματα συνάδουν και με την δική μου εμπειρία εγκυμοσύνης και τοκετού όπου εκμεταλλέυτηκα στο μέγιστο βαθμό τη μπάλα και κέρδισα μόνο ανακούφιση και διευκόλυνση. Και έχει και συνέχεια… Στη λοχεία, με το μωρό αγκαλιά πάνω στην μπάλα ήταν ευεργετικό στη φάση που περνούσε κολικούς. Πρόκειται για προσωπικό βίωμα-παρατήρηση, δεν ξέρω αν έχει γίνει αντικείμενο μελέτης και αν βοηθά πράγματι στους κολικούς για εμάς πάντως ήταν θεραπευτικό! Μερικές φορές μάλιστα βάζαμε τον ίδιο τον μικρούλη μας επάνω στην μπάλα και ήπια τον κουνουσαμε. Και έχει και άλλη συνέχεια… Ο μπαμπάς μας σε φάση χαλάρωσης ξάπλωνε επάνω στη μπάλα και έπαιρνε τον ένα μικρό και έκανε ‘αλογάκι’ και εκείνος ξεκαρδιζόταν. Και μετά έπαιρνε τον άλλο που έσπευδε να ανέβει γρήγορα και εκείνος -αλίμονο-και το ‘άλογάκι’ προκαλούσε διπλά ξεκαρδιστικά γέλια. Και όσο ο ρυθμός στο αλογάκι ανέβαινε τόσο ανέβαινε και η ένταση στα γέλια και γινόταν πια ροντέο η κατάσταση έως ότου ακολουθούσε η φωνή της μητέρας (η φωνή της λογικής) “ σταμάτα” σταμάτα”.

Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι η μπάλα αποτελεί το καλύτερο κάθισμα μετά τον τοκετό όταν η περιοχή του περινέου θα είναι ακόμα επώδυνη ενώ για τη δική σας ευεξία και γρήγορη αποκατάσταση μη ξεχνάτε συχνά πυκνά να την χρησιμοποιείτε για διατάσεις και άλλες ασκήσεις που μπορείτε να μάθετε με τη βοήθεια κάποιου γυμναστή.

 

Gau, RN, CNM, PhD, Ching-Yi Chang, RN, CNM, MS, Shu-Hui Tian, RN, CNM, MS, Kuan-Chia Lin, PhD. (2010). “Effects of birth ball exercise on pain and self-efficacy during childbirth: A randomised controlled trial in Taiwan”. Midwifery.